torsdag den 9. oktober 2008

Frokost med kordirigenter


Jonathan Dimmock, der er en af SFs førende organister, er også dirigent for AVE, og ret interesseret i mine tanker om at udvikle koncertformen. I anledning af mit besøg, har han inviteret kolleger blandt dirigenter til en fælles frokost onsdag på San Francisco University Campus, hvor han har et kontor, og hvor AVE holder prøver. Det er desværre ingen succes, da han har været for sent ude med invitationen, og vi er en meget lille flok på tre personer. Alligevel er det meningsfuldt at lufte holdninger og brainstorme på den nødvendige revolution af koncertgenren, og jeg har fået en del gode ideer med tilbage, foruden at øve mig i argumentationen overfor skeptikerne.
Jeg præsenterer bl.a. Faure-projektet i København og ideen om at blande udøvere og publikum maksimalt.
Californisk klassisk musik er meget hårdt for de behjertede aktører, og i alt fra finansieringsmuligheder til kritisk masse af dygtige musikere er helt anderledes end i Skandinavien. Alligevel er der en entreprenørånd og ukuelig vilje til at organisere og udvikle musikudøvelsen, som er lige så inciterende som IT-fandenivoldskheden i Silicon Valley.
Næste gang vil jeg være sikker på at få fat om et større miljø, f.eks. ved at lave en kordirigent masterclass, men det er op ad bakke som i så mange andre af kulturlivets miljøer i verden. Endnu engang viser det sig at corporate innovation er mere interesseret i artistisk udvikling end kulturlivet...

Ingen kommentarer: